Art stations fundation - by Grażyna Kulczyk


29.03.2012
20:00
Studio Słodownia +3
Janusz Orlik Święto wiosny Double Bill

reżyseria 
Janusz Orlik

choreografia i taniec 
Joel Claesson, Nicholas Keegan, Janusz Orlik

współpraca artystyczna, reżyseria światła 
Joanna Leśnierowska

światło i dźwięk 
Łukasz Kędzierski

muzyka 
Igor Stravinsky (New York Philharmonic, dyrygent Leonard Bernstein, 1958)

Produkcja spektaklu 
Art Stations Foundation, 2011

„Udźwignięcie »Święta Wiosny« to wyzwanie, na które Janusz Orlik odpowiedział adekwatnie, z energią pozwalającą umieścić na tym samym poziomie potencjał tańca i muzyki.”

Marta Kula, nowytaniec.pl

„Tancerze ofiarowują tu siebie publiczności, lecz znacznie ważniejsza i niemal samowystarczalna wydaje się ich wzajemna relacja. I właśnie w niej spełnia się ofiarowanie.”

Julia Hoczyk, Didaskalia

„Spektakl Orlika to przede wszystkim połączenie precyzyjnej wirtuozerii z tanecznym erotyzmem, którym wszystko to jest podszyte, a także witalnością i czarem.”

Witold Mrozek, dwutygodnik.com

Dom Czapski szkolił się w tańcu klasycznym i współczesnym w paryskiej szkole tańca IFPro Danse, następnie kontynuował swoją edukację taneczną w Laban Dance Centre w Londynie. W 2009 roku dołączył do grupy Van Huynh Company, z którą odbył międzynarodowe tournée. W 2010 roku asystował we wznowieniu choreografii „Collision” dla Dance United UK, a także w projekcie rezydencyjnym Dama Van Huynh w Hong Kongu, gdzie pracował również z Cho Yi (Cloud Gate Dance Theatre) i Hook Dance Theatre. Najnowsze realizacje Dona to choreografia „Five”, którą stworzył dla Adugna Community Dance Theatre w Addis Ababa na zlecenie Dance United UK oraz autorskie solo „Sea of Love”, które zaprezentował w ramach festiwalu Cloud Dance w Londynie.

Nicholas Keegan dorastał w Hebden Bridge, West Yorkshire. Od młodych lat pobierał tam lekcje baletu w Szkole Baletowej Dorothy Stevens, później pracował samodzielnie jako asystent w Królewskiej Szkole Baletowej. W 2008 ukończył z najwyższym wyróżnieniem szkołę taneczną Rambert School, gdzie studiował równolegle balet i taniec współczesny, współpracując z takimi choreografami jak Mark Baldwin, Robert Cohan i Kerry Nicholls. Następnie dołączył do grupy tanecznej Verve, złożonej z absolwentów szkoły tańca współczesnego Northern School of Contemporary Dance w Leeds. W szkole tej, pracując z takimi nauczycielami tańca jak Jennifer-Lynne Crawford, Fillip Van Huffel, Milan Kozánek, Rachel Krische oraz Glen Wilkinson, ukończył podyplomowe studium tańca i otrzymał, drugi już, dyplom z wyróżnieniem. W Leeds Nicholas współpracował także z grupą artystów współtworzących letni projekt taneczny RODA (Tiia Ourilla, Andile Sotiya i Douglas Thorpe), w którym dwukrotnie wziął udział. Szkolił się też pod okiem Douglas’a Thrope w założonym przez niego teatrze tańca Mad Dog Dance Theater. Pracował w Motionhouse Dance Theatre i Phoenix Dance Theatre w Leeds, ma na swoim koncie liczne występy z grupą taneczną ACE Dance and Music oraz pracę w wielu projektach festiwalowych, prezentowanych m.in. na festiwalu Warwick University’s Season w Nowym Jorku (projekt we współpracy z The Royal Shakespeare Company), London’s Dance Umbrella, Brighton Festival oraz Greenwich and Docklands International Festival. Obecnie Nicholas pracuje nad autorską choreografią wspólnie z założoną przez siebie grupą DankDance.

Janusz Orlik po ukończeniu warszawskiej szkoły baletowej studiował w Brucknerkonservatorium Linz (Austria). Podczas studiów rozpoczął pracę w zespole młodych tancerzy x.IDA Dance Co. Występował w produkcjach choreografów takich jak Olga Cobos, Peter Mika, Catherine Guérin, Rebekka Murgi, Nicole Caccivio, Charlotte Vincent. Od 2002 r. jest stałym członkiem Vincent Dance Theatre (Wielka Brytania). Janusz tworzy również własne prace choreograficzne. Jest autorem spektakli „Exérèse monobloc” (2004), „a bliźniego swego jak siebie samego” (2006), „Live on stage” (2008), „Święto wiosny” (2011). W 2007 roku wystąpił w spektaklu towarzystwa gimnastycznego „nic”. W 2009 roku wziął udział w spektaklu „Happy” Nigela Charnocka, będąc jednocześnie asystentem choreografa. Rok później dołączył do grupy Ugo Dehaesa, Kwaad Bloed (Belgia), występując w spektaklu „Forces”. W 2011 roku dołączył do Nigel Charnock + Company (Wielka Brytania) rozpoczynając pracę nad spektaklem „Ten Men”. W 2011 roku współpracował przy tworzeniu i wystąpił w „Rekonstrukcji” Joanny Leśnierowskiej. Pozostałe prace to m.in. „Wysokie obcasy” dla zespołu baletowego Opery Krakowskiej, „Alfa” dla Sceny Tańca Współczesnego z Poznania, „Adagio” dla Teatru Muzycznego w Poznaniu. Poza pracą sceniczną Janusz prowadzi warsztaty taneczne w szkołach tańca oraz innych placówkach edukacyjnych w kraju i za granicą. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2011.

www.januszorlik.com

Zrealizowano w ramach stypendium z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

mkidn26