Art stations fundation - by Grażyna Kulczyk


24.10.2009 - 30.10.2009
Studio Słodownia +3
Ria Higler Warsztaty / Coaching / Pokaz

Warsztat

Sobota 24.10 / 10:00-12:00 i 13:00-15:00
Niedziela 25.10 / 10:00-12:00 i 13:00-15:00

Coaching dla profesjonalistów

26.10-30.10 / rozpoczęcie w poniedziałek o 12:00

Otwarty pokaz pracy

Piątek 30.10 / 19:00 / Studio Słodownia +3 / wstęp wolny

Wyłącz umysł - stwórz swój taniec na nowo

Podczas weekendu (warsztaty)
Nasz ruch naturalnie odzwierciedla stałe wzory zachowań, zwyczaje. Jest to normalne zjawisko. Możemy rozwinąć swoją kreatywność, jeśli tylko zwrócimy większą uwagę na te właśnie wzorce, jeśli nauczymy się je korygować i w ten sposób odkrywać siebie na nowo. Efekty mogą być zadziwiające dla nas samych.

Zaczniemy od relaksacji i głębokiego wsłuchania się we własne ciało. Skoncentrujemy się na tym, co zawsze powtarzam tancerzom: „czy odbieram moje ciało i czy moje ciało odbiera mnie?”

Później będziemy stopniowo coraz bardziej skupiać się na ruchu – jako grupa oraz indywidualnie, także w kontakcie z przestrzenią i z sobą nawzajem.

Część zajęć poświęcimy na obserwacje siebie nawzajem w mniejszych grupach, starając się dowiedzieć czegoś więcej o tym jakimi jesteśmy obserwatorami, w jaki sposób przekazujemy innym informacje zwrotne na ich temat i jak reagujemy na informacje od osób nas obserwujących.

W trakcie tygodnia (coaching)
Aby wziąć udział w warsztatach konieczne są dwie rzeczy: otwarty umysł i chęć eksperymentowania. Będziemy pracować nad zagadnieniem równowagi pomiędzy byciem tancerzem czy twórcą a byciem po prostu człowiekiem. Aby jednak nasza praca odniosła skutek musimy najpierw stworzyć stan relaksacji, beztroskiej zabawy i intymności, który pozwoli nam się otworzyć. Jako punkt wyjścia zaproponuję szereg ćwiczeń, oparty na własnych doświadczeniach. Dopasowując je do grupy, będę starała się stworzyć dla was przestrzeń do kreacji. Naszym celem na ten tydzień nie jest stworzenie jakiegoś konkretnego produktu. Raczej chodzi mi o to, abyście dowiedzieli się więcej o sobie jako o twórcach i odnaleźli nowe narzędzia przydatne dla waszej dalszej twórczej pracy. Będziemy naprzemiennie pracować wszyscy razem (ćwiczenie ruchu) oraz koncentrować się na poszukiwaniach indywidualnych bądź w małych grupach.

Każdy będzie miał okazję pokazać wyniki swojej pracy innym, wysłuchać i udzielić komentarzy, nanieść poprawki, itd.

Proponuję abyśmy na ten tydzień zrezygnowali z muzyki, a zamiast tego wsłuchali się w to, co w każdym występie mówi ciało, w reakcje na nasz taniec.

Chciałabym abyście napisali kilka zdań na temat waszej dotychczasowej pracy, o tym co was najbardziej interesuje, co pozostaje dla was największym wyzwaniem. Listy proszę kierować na adres riahig@xs4all.nl

Ria Higler mieszkająca w Amsterdamie tancerka, choreograf, pedagog tańca. Od wielu lat związana z School for New Dance Development (SNDO), jako pedagog a także w latach 1989 - 1998 dyrektor artystyczny. Amsterdamska SNDO słynie jako szkoła skupiająca obiecujących młodych artystów tańca, którzy pragną zaznaczyć swą obecność na scenie i nie boją się innowacji.

Praca Rii Higler obejmuje działania w zakresie tańca współczesnego, techniki alignment/release, BCM (Body Mind Centering), techniki doskonalenia głosu. Nie sposób nie wspomnieć także o podróżach do Indonezji i współpracy z Suprapto Suryodarmo, mistrzem free movement practice – techniki odwołującej się do natury, duchowości i praktyk rytualnych. Obok własnych występów na scenie, Ria ma na swoim koncie organizację wielu międzynarodowych projektów choreograficznych i edukacyjnych.

Praca pedagogiczna:
„Jako nauczycielka skupiam się przede wszystkim na ćwiczeniu ruchu w taki sposób, aby pomógł nam mocniej odczuwać fizyczność, zmysły, emocje i myśli. Abyśmy byli bardziej świadomi i aktywni w kreowaniu naszej wewnętrznej przestrzeni i odnajdywali związek pomiędzy nami samymi a czasem i przestrzenią wokół nas. Warsztat ma na celu rozbudzić pomysłowości i pewności siebie podczas tworzenia i bycia na scenie. W zależności od możliwości czasowych i poziomu grupy, może to być trening ruchu, praca nad działaniami scenicznymi, procesem twórczym czy też choreografią.”

Screenshot 15