wstęp wolny
Pokazy w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie:
25 kwietnia 2015, godz. 15.00
łąka przed CSW (w razie niepogody Dziedziniec CSW)
26 kwietnia 2015, godz. 19.00
Budynek Laboratorium CSW
po pokazie spotkanie artystów
z widzami z udziałem
Joanny Leśnierowskiej, Agnieszki Sosnowskiej i Katarzyny Słobody
Tuning Scores to improwizacyjna praktyka kompozycyjna oraz badawcza, będąca także jednocześnie spektaklem samym w sobie. Praktyka opiera się na studiowaniu funkcjonowania naszych zmysłów – fizycznej podstawy wyobraźni. Pytania jakie pojawiają się w procesie krążą wokół zagadnień : co tak naprawdę postrzegamy, gdy patrzymy na taniec? Oraz: co postrzegamy, gdy sami tańczymy? Poprzez świadome sterowanie zmysłami w czasie poruszania się, a także podczas oglądania tańca, zaczynamy identyfikować biologiczne, kulturowe oraz idiosynkratyczne (swoje własne, wrodzone) schematy, według których zmysły konstruują nasze doświadczenia. Schematy te mówią nam o tym jak i co postrzegamy w trakcie jakiejkolwiek aktywności, wpływają na nasz odbiór ruchu oraz na to, jak budujemy jego znaczenia, zwłaszcza podczas interakcji między tym, co w nas i tym, co poza nami. Skupiając się na wzroku, dotyku i słuchu, pozwalamy na spontaniczne kompozycje, dzięki którym oczywiste i percypowalne stają się nasze decyzje i opinie o nas samych i naszym komponowaniu się w przestrzeni. Kreując przestrzeń swobodnej gry, inicjujemy ”dialog w działaniu” – dialog z przestrzenią, czasem, ruchem i pragnieniem, by skomponować własne doświadczenie. Eksploracje te pozwalają na wnikliwy wgląd w procesy tworzenia oraz wykonywania tańca, ale także - na poszukiwania interdyscyplinarne, oraz zapraszają wszystkich uczestników (zarówno artystów, jak i widzów, w każdym wieku i o każdej sprawności) do wspólnego poszukiwania odpowiedzi na pytania, które zadają. Przez ostanie 25 lat autorka Tuning Scores Lisa Nelson oraz muzyk Scott Smith angażują się w praktykowanie tej metody na wielu artystycznych obszarach i w wielu kulturowych kontekstach. Tuning Scores odnoszą się do wielu zagadnień związanych z fenomenem wewnętrznej i zewnętrznej komunikacji, a wychodząc ze swej oryginalnej dziedziny (taniec), rozprzestrzeniają się na poszukiwania somatyczne karmiące dziś wydatnie wiedzę socjologiczną i liczne badania naukowe. Projekt w Poznaniu jest bezpośrednim wynikiem tygodniowego laboratorium, jaki Lisa Nelson przeprowadziła w Starym Browarze w listopadzie 2012 roku w ramach Alternatywnej Akademii Tańca i jest dla polskich choreografów, artystów innych dziedzin oraz publiczności, okazją do pogłębienia rozpoczętego wcześniej „dialogu w działaniu”.
W tegorocznym projekcie biorą udział: Agnieszka Gotowała, Agnieszka Gut, Kaya Kołodziejczyk, Kacper Lipiński, Bartosz Nowakowski, Janusz Orlik, Martyna Poznańska Magdę Ptasznik, Katarzyna Sitarz, Marysia Stokłosa, Magda Tuka oraz Wojciech Urbański.
Lisa Nelson amerykańska performerka, improwizatorka i twórca tańca – bada rolę zmysłów w procesie wykonywania tańca oraz podczas jego obserwacji/percepcji od blisko 40 lat. Zaczynając od analizy tańca l. 70 I 80. XX w. , także w kontekście sztuki video, opracowała metodę spontanicznej kompozycji i formę jej przedstawiania, którą nazwała „Tuning Scores”. Lisa Nelson jeździ po świecie występując, ucząc i tworząc spektakle, pielęgnując także wieloletnie współprace z innymi artystami wśród których najważniejsze to praca z legendarnym Stevem Paxtonem, improwizatorem Danielem Lepkoffem, muzykiem Scottem Smithem czy artystką video Cathy Weis. W 1987 roku Lisa otrzymała prestiżową nowojorską Bessie Award, a w 2002 roku Alpert Award in the Arts. Od ponad 30 lat jest współredaktorem prestiżowego magazynu Contact Quarterly. Mieszka w Vermont, USA.
Scott Smith jest kompozytorem i artystą dźwięku z doświadczeniem tanecznym i performerskim. Jest twórcą teatru i muzyki (dla tańca oraz filmów video), współpracuje z wieloma artystami różnych dziedzin i rozwija równolegle praktykę pedagogiczną. Pochodzi z Kansas, ale mieszka w Wielkiej Brytanii ,
Lisa Nelson & Scott Smith współpracują od ponad 20 lat ‘eksplorując improwizacyjne terytoria Tuning Scores w ramach grupy Image Lab ( U.S. A.). W 2001, stworzyli format duetu - GO – który prezentowany był na wielu międzynarodowych festiwalach, m.in. wielu kastach Wielkiej Brytanii, w Bratysławie, Berlinie, Stanach Zjednoczonych, we Włoszech, Portugalii, Francji oraz w Polsce.