Art stations fundation - by Grażyna Kulczyk


30.03.2012
20:00
Studio Słodownia +3
Teatr Dada von Bzdülöw Duety Nieistniejące Double Bill

produkcja 
Teatr Dada von Bzdülöw / Festiwal Ciało/Umysł, Warszawa / Teatr Wybrzeże, Gdańsk

koncept 
Mikołaj Trzaska & Teatr Dada von Bzdülöw

wykonanie
Katarzyna Chmielewska & Leszek Bzdyl

muzyka 
Mikołaj Trzaska

kostiumy 
Katarzyna Piątek

video 
Maciej Salamon

słowa na wizualizacjach 
Grzegorz Kwiatkowski

reżyseria świateł 
Michał Kołodziej

premiera 
5-6.10.2011 - Teatr Wybrzeże, Gdańsk (23.09.2011 - Teatr Studio, Warszawa - Festiwal Ciało/Umysł)

koncept: Duety Nieistniejące to swoista, rodząca się z nudy „flânerie”. Dryfy, spacery, opowieści - zaczynające się stale na nowo i stale siebie wzajemnie przetwarzające; obecne i znikające; zauważane i odrzucane.

nadbudowa: „Można by zatem sądzić, iż wszystko, co znika nawet po swym zniknięciu wiedzie jakiś potajemny żywot pośmiertny, wywierając na wszystko, co pozostaje, pewien utajony wpływ. Wszystko bowiem, co znika, przenika do naszego życia w minimalnych dawkach, częstokroć o wiele bardziejdla nas groźnych aniżeli panujące nad nami moce…
Jean Baudrillard „Dlaczego wszystko jeszcze nie zniknęło”

historia: „Duety Nieistniejące” - 42 premiera Teatru Dada von Bzdülöw - to ledwie drugi „duet” założycieli i liderów artystycznych Teatru. Po dziewięciu latach od premiery legendarnej już Magnolii (2002) nadszedł czas dla „duetu” Chmielewska-Bzdyl na napisanie kolejnego rozdziału… na replikę…? na recycling…? na wydobycie utajonego…? na zamknięcie lub nowe otwarcie…? „Duety Nieistniejące”, wzorem ostatnich produkcji Teatru Dada, chcą być spektaklem „niedomkniętym” i gotowym na ewolucję w ramach każdej kolejnej prezentacji.

ironia: mieszkamy na wsi od chwili rozpadu
orkiestry narodowej
gramy dla kur i gęsi
i żab w stawie
(Grzegorz Kwiatkowski)

Leszek Bzdyl (1964) tancerz, aktor, choreograf, reżyser; założyciel i dyrektor artystyczny Teatru Dada von Bzdülöw. Na zawodowej scenie teatralnej od 1987 roku (Wrocławski Teatr Pantomimy Henryka Tomaszewskiego 1987-1990; Teatr Ekspresji Wojciecha Misiuro 1990-92). W 1990 ukończył studia historyczne na Wydziale Filozoficzno-Historycznym Uniwersytetu Wrocławskiego. W 1993 roku założył Teatr Dada von Bzdülöw, w którym reżyseruje, tworzy choreografie i występuje w większości przedstawień. Z Teatrem Dada wystąpił na licznych festiwalach w Polsce i w ponad 20 krajach Europy, jak również w Indiach, Stanach Zjednoczonych, Izraelu i Palestynie. Laureat nagród za działalność artystyczną: Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska (1998) i Prezydenta Miasta Gdyni (1999), Nagroda Ministra Edukacji Narodowej (1999), Nagroda Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego (2006), Międzynarodowa Nagroda Teatralna Theatre Pasta - Indie (2007), Odznaczenie Honorowe - Zasłużony Dla Kultury Polskiej (2010). Wielokrotny stypendysta Miasta Gdańsk i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Jako reżyser, choreograf, twórca ruchu scenicznego oraz aktor od 1994 roku współpracuje z teatrami dramatycznymi w Polsce. Jako reżyser przedstawień dramatycznych zrealizował ostatnio: Cyrano de Bergerac wg. Edmonda Rostanda - Teatr im. Modrzejewskiej w Legnicy oraz Zielone Zoo - według autorskiego scenariusza - w Teatrze OCH w Warszawie. Jako choreograf uczestniczył w realizacji ponad 50 przedstawień, ostatnio m.in.: Opowiadania dla dzieci (reż. P. Cieplak, Teatr Narodowy, Warszawa), Albośmy to jacy tacy (reż. P. Cieplak, Teatr Powszechny, Warszawa), Tango oraz Kosmos (reż. J. Jarocki, Teatr Narodowy, Warszawa), Władza (reż. Jan Englert, Teatr Narodowy), Akropolis Rekonstrukcje (reż. Michael Marmarinos, Teatr Współczesny, Wrocław), Taniec Delhi (reż. I. Wyrypajew, Teatr Narodowy, Warszawa). Najważniejsze role w teatrze dramatycznym: Charlie (Charlie bokserem, P. Cieplak), Kaliban (Burza, Wiliam Szekspir), David (Niezidentyfikowane Szczątki Ludzkie, Brad Fraser), Clarin (Życie snem, Calderon de la Barca).

Brał udział w licznych projektach międzynarodowych, m.in. Landscape X (Interkult, Sztokholm), In the body oraz Papugaj (Bałtycki Uniwersytet Tańca – Gdańsk), Drop Dead Gorgeous (koprodukcja Teatru Dada z Vincent Dance Theatre, UK), Kilka Błyskotliwych Spostrzeżeń - Trans Danse Europe (Avignon, Bruksela, Helsinki, Praga, Reykjavik), Out of Bounds oraz FaktorT (Dance Advance, Filadelfia, USA), Co-operacja (CDN - Paryż, Festiwal La Batie - Genewa, Opera Bałtycka, Gdańsk), ODYS-SEAS – europejski projekt na terenach Stoczni Gdańskiej. W latach 1997-2000 był promotorem cyklicznych spotkań artystycznych pod nazwą „Dzień Pięknego Towarzystwa” realizowanych na scenie Teatru Miejskiego w Gdyni. Od 2002 do 2007 roku koordynował program festiwalu Korporacja Tańca w Gdańsku. Od 1990 prowadzi warsztaty teatralne i lekcje tańca w Polsce: Państwowa Szkoła Baletowa w Gdańsku, Studium Wokalno-Aktorskie przy Teatrze Muzycznym w Gdyni, Akademia Teatralna w Warszawie oraz za granicą: Czechy, Francja, Finlandia, Niemcy, Szwecja, UK, Ukraina, USA, Zimbabwe.

Katarzyna Chmielewska (1974) tancerka, choreograf, nauczyciel tańca; współzałożycielka Teatru Dada von Bzdülöw. Od 2008 Prezes Stowarzyszenia Teatr Dada von Bzdülöw. W 1993 ukończyła Państwową Szkołę Baletową w Gdańsku; w 1996-1997 studiowała taniec współczesny w P.A.R.T.S. w Brukseli. Współpracowała dotychczas z Państwową Operą Bałtycką w Gdańsku (1993-1994), Gdańskim Teatrem Tańca (1994-1995), Teatrem Miejskim w Gdyni (1997-2000), Klubem Żak w Gdańsku (2000-2008), Teatrem Wybrzeże w Gdańsku (2008- obecnie). Od 1993 współtworzy Teatr Dada von Bzdülöw, gdzie w ramach swej pracy artystycznej prowadzilekcje techniki tańca współczesnego i improwizacji, realizuje autorskie choreografie, m.in. /Si/ (2000), Dialogus in conventione (2001), so beautiful (2002), Bonsai (2005), Juicy Flesh (2005) oraz współtworzy i występuje w większości przedstawień, m.in. Magnolia (2003), Kilka Błyskotliwych Spostrzeżeń (2004), Eden (2006), Faktor T (2008), Czerwona Trawa (2009), Caffè Latte (2009), Le Sacre (2010). Współtworzy spektakle we współpracy z innymi choreografami, m.in. Melisą Monteros (Kolizje, 1995, Odejścia, 1996), Avi Kaiserem (In the Body, 1999), Tatianą Baganową (Papugaj, 2000), Roberto Olivanem (Natural Strange Days, 2001), Chiharu Mamiya-Jędrzejewską (Karnacja, 2007). Realizuje choreografie i ruch sceniczny dla teatrów dramatycznych: Teatr Miejski w Gdynii: Nie przerywajcie zabawy (1997), Teatr Wybrzeże w Gdańsku: Monologi Waginy (2002), Mewa (2002), Zwyczajne Szaleństwa (2003), Orkiestra Titanic (2007), Farsa z Walworth (2008), Zawisza Czarny (2010), Być jak Kazimierz Deyna (2010), Teatr Studio w Warszawie: Mewa (2002), Księżna Amalfi (2010), Teatr Powszechny w Krakowie: Sindbad (2004), Teatr Jaracza w Olsztynie: Wesele u drobnomieszczan (2009), Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu: Zemsta (2009). Uczestniczy w licznych krajowych i międzynarodowych projektach tanecznych i teatralnych: Landscape X – występuje w spektaklu Porwanie Europy w reżyserii Piotra Cieplaka (Sztokholm 1998) / X-group – w ramach półrocznego projektu dla młodych choreografów tworzy spektakl Enter oraz z Magdaleną Reiter współtworzy duet Wszystkie Apropos (PARTS, Bruksela 2000) / BVisible -prowadzi warsztat z improwizacji (Gent 2002) / Improwizacje – uczestniczy w cyklu warsztatów z improwizacji prowadzonym przez Thomasa Houerta (Praga 2003) / Trans Danse Europe - projekt europejski, w ramach którego współtworzy spektakl Kilka Błyskotliwych Spostrzeżeń (Avignon, Bruksela, Helsinki, Praga, Reykjavik 2004-2006) / ODYS-SEAS – występuje w projekcie teatralnym na terenach Stoczni Gdańskiej (Gdańsk 2004) / Angels of Stealth - tworzy choreografię i występuje w multimedialnym projekcie Rodneya Place (Warszawa, Paryż 2005) / Co-operacja – współprowadzi i uczestniczy w międzynarodowym warsztacie dla choreografów tańca (Gdańsk, Genewa, Paryż 2006) / Real time composition – uczestniczy w warsztacie z Michaelem Schumaherem (Stary Browar, Poznań 2007) / Punkt Zwrotny - współtworzy duet wraz z Bożeną Eltermann (Gdańsk 2008) / Factor T – w ramach koprodukcji Starego Browaru w Poznaniu i Dance Advance (USA) współtworzy spektakl prezentowany w Poznaniu i na festiwalu Live Arts w Filadelfii (Poznań, Filadelfia 2007-2008) / Inkubator – projekt warsztatów, gdzie z grupą studentów Alternatywnej Szkoły Tańca z Klubu Żak i trójmiejskich b'boyów tworzy spektakl Świat zastępczy (Klub Żak, Gdańsk 2008) / Barricade of Love – występuje w spektaklu-hepeningu Teatru Dada von Bzdülöw, z muzyką zespołu Pink Freud i wizualizacjami Dr Jackill (Festiwal Wybrzeże Sztuki, Gdańsk 2008) / Projekt Traffic – prowadzi otwarte warsztaty taneczne (Festiwal Wybrzeże Sztuki, Gdańsk 2008) / Przed południem przed zmierzchem - współtworzy choreografię i występuje w spektaklu autorskim Piotra Cieplaka (Teatr Nowy, Łódź 2009) / Makbet – występuje w spektaklu multimedialnym produkowanym przez Festiwal Szekspirowski (Gdańsk 2010). Z Teatrem Dada występowała dotychczas w wielu krajach na całym świecie m.in. w Anglii, Belgii, Cyprze, Czechach, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Indiach, Irlandii, Islandii, Izraelu, Kanadzie, Litwie, Niemczech, Palestynie, Słowenii, Stanach Zjednoczonych, Szwajcarii, Szwecji, Włoszech.

Mikołaj Trzaska (1966) saksofonista, klarnecista basowy i kompozytor, wyrósł na gruncie yassu - artystyczno-społecznego ruchu, który na przełomie lat 80 i 90 zbuntował się przeciw skostnieniu polskiego jazzowego środowiska. Trzaska był współzałożycielem najważniejszej formacji yassu - legendarnej - Miłości oraz równie kreatywnego - Łoskotu. Po okresie yassowym, nagrał kilka skupionych i wyciszonych płyt z sekcją braci Olesiów. Akompaniował także poetom – Świetlickiemu i Andruchowyczowi i tworzył projekty muzyczno-literackie z Andrzejem Stasiukiem. Dziś jest liderem, polsko-duńskiego tria Volumen, międzynarodowego kwartetu - Inner Ear, członkiem orkiestry Resonance - Kena Vandermarka, Magic – Joe McPhee oraz tria Shofar z Raphaelem Rogińskim i Maciem Morettim - wykonujacego muzykę żydowską. Jednak przede wszystkim realizuje się na gruncie radykalnego współczesnego jazzu free. Podróżuje po świecie, współpracując z tuzami światowej improwizacji, m.in. z Peterem Brötzmannem, Joe McPhee, Kenem Vandermakiem, Sevem Swellem, Peterem Friisem Nielsenem, Clementine Gasser, Petem Ole Jorgensenem, Michaelem Zerangiem, Franzem Houtzingerem, Jayem Rosenem, Domikiem Duvalem, Markiem Sandersem. Dotychczas nagrał około trzydziestu płyt.