Art stations fundation - by Grażyna Kulczyk


14.11.2014
18:00
Studio Slodownia +3

free entry

Sławek Krawczyński and ADA 2014 participants DANCE OF A SLEEPING BODY open showing

Slawek Krawczyski. foto

English version currently unavailable.

Metoda posiada dwa główne źródła inspiracji: psychologię zorientowaną na proces Arnolda Mindella oraz psychologię analityczną Carla Gustawa Junga. Istota tego podejścia zasadza się na dwóch elementach. Pierwszym jest uznanie relacji pomiędzy tym, co świadome w twórcy, a tym co w nim nieświadome, za fundament procesu twórczego. Drugim jest założenie integralności człowieka, kładące nacisk na rozwojowy charakter sztuki oraz podkreślające podmiotowy charakter ciała w procesie twórczym. Wielką zaletą tej metody jest tzw. praca wielokanałowa, opierająca się na wyodrębnieniu różnych kanałów percepcji dostępnych człowiekowi, m.in. wizualnego, słuchowego, proprioceptywnego, kinestetycznego (ekspresja przez ruch). Praca wielokanałowa pozwala przekroczyć czysto fizyczne i cielesne nastawienie do sztuki tańca oraz stwarza bardzo szeroki kontekst doświadczeń dla procesu kreacji w tańcu.

Z kolei założenie integralności, łączące psychiczność i fizyczność w jedną całość, otwiera tancerza na wielość możliwych pól doświadczenia jako potencjalnych źródeł ruchu. Opierając pracę na wielu zróżnicowanych technikach, możemy w spójny i świadomy sposób sięgnąć do całego rezerwuaru doświadczeń danych człowiekowi, w tym m.in. snów, wyobrażeń, fantazji, wspomnień, odczuć fizycznych, symptomów, dolegliwości, jak również doświadczeń z pozoru odległych, czy nawet całkiem nie przynależących do świata przeżyć tancerza.

Esencją tej metody jest wyjątkowy stopień indywidualizacji doświadczenia w ramach tańca, swego rodzaju poczucie głębokiego związku z własnym ciałem i świadomość tego, co się poprzez tanieć wydarza.

Anna Godowska / Sławomir Krawczyński – warszawski duet: tancerka-choreograf i reżyser-dramaturg; twórcy i założyciele The_Rite_of_Dreams_Project – interdyscyplinarnego projektu poświęconego rozwojowi nowych metod twórczych w dziedzinie tańca i teatru („Niżyński. Święto snów” jest pierwszą realizacją tego formatu). W swojej pracy rozwijają oryginalną praktykę choreograficzną – długofalowy projekt „Taniec śniącego ciała” realizowany jest we współpracy z Akademią Psychologii Zorientowanej na Proces w Warszawie. Krawczyński jest autorem wielu wielokrotnie nagradzanych sztuk teatralnych, trzykrotnym stypendystą Ministra Kultury. Współzałożyciel Teatru Bretoncaffe i jego dyrektor artystyczny. Ania Godowska jest współzałożycielką i autorką 12 choreografii Teatru Bretoncaffe. Obok kontynuowanej od 2005 roku współpracy z Krawczyńskim, Godowska jest wybitnym pedagogiem współczesnego tańca oraz autorem ruchu do spektakli Marty Górnickiej: „Partytura I” Chóru Kobiet, „Magnificat” Chóru Kobiet oraz „Requiemaszyna”. W jej dorobku jest także współpraca z artystami z innych dziedzin sztuki, w ramach której wyróżnić należy rozwijającą się od kilku lat współpracę z Katarzyną Kozyrą.

LOGA MKIDN