Bilety dostępne na stronie malta-festival.pl oraz w Punktach Informacyjnych Starego Browaru
50 min
Koncepcja, choreografia, taniec:
Maria Zimpel
Muzyka:
Bryan Eubanks
Głos:
Catherine Lamb
Projekt przestrzeni i kostiumu:
We design for physical culture
Projekt i realizacja światła:
Paweł Winiarski
Konstrukcja sceny według projektu We design for physical culture:
Pracownia Tryktrak | ThinkDO Studio
Produkcja:
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski / Dział Rezydencji Artystycznej
Koprodukcja:
Maria Zimpel
Podziękowania dla:
Centrum „Łowicka” na Mokotowie, Centrum Sztuki Tańca oraz dla Domu Kultury „Kadr” w Warszawie za udostępnienie studio do pracy.
Szczególne podziękowania dla Sary Kałużnej za pomoc w przygotowaniu tekstów.
fot.: Bryan Eubanks
When imaginary meets real
It is a meeting outside of the logics,
yet with power for creating singularities[1]
Tańczące ciało jest nie tylko fizyczne. Ciało jest również tworzone przez ucieleśnione wyobrażenia i relacje w jakie wchodzi.Fikcja na różne sposoby pozwala zadawać pytania o granice ciała, pozwala sięgać do istniejących opowieści i budować zupełnie nowe, ucieleśnione opowieści o relacjach w ciele, anatomicznie zmyślone i anatomicznie prawdziwe. Taniec jest tu generowany przez odnajdywanie – w oparciu o wewnętrzne anatomiczno-przestrzenne mapy – energetycznych pasm. Pasma te, obudzone w cielesności, pozwalają przeistaczać się ciału performerki w nowe organizmy, nowe formy życia.
Space is an environment
Sound is an environment
Light is an environment
Movement is an environment [2]
„Ciało i Fikcja” to praca interdyscyplinarna, w której obiekt przestrzenny, muzyka i światło to kolejne warstwy choreografii. Bliżej im jednak do zróżnicowanych środowisk, z których każde, na swój sposób, wydobywa własną fikcję. Między tymi warstwami i ruchem przebiega wymiana, prowokująca wzajemne relacje, w których ciało i tancerka tworzą taniec.
[1] Maria Zimpel, zapis z procesu
[2] ibidem
Maria Zimpel - choreografka, tancerka. W swojej pracy czerpie z somatyki i autobiograficznej abstrakcji. W poszukiwaniach ruchowych bada granice fizyczności, tworzy własny język taneczny. Jest autorką prac Pure Matter, Epic, Working like a dog, What do you really miss? (Solo Project 2012), s c a t t e r, noish~ oraz trio What do you really miss? (3), 2. Wpisuje się w tradycje radykalnych artystek – takich jak Rosalind Crisp, Isabelle Schad i Kat Valastur, z którymi wielokrotnie pracowała jako tancerka. Występuje w swoich oraz cudzych projektach w Polsce i na całym świecie, m.in. w Paryżu, Berlinie, Petersburgu, Pradze, Wiedniu, Amsterdamie. Studiowała taniec i choreografię w Hochschulübergreifendes Zentrum Tanz (HZT) na Universität der Künste w Berlinie.
Praca „Ciało i fikcja” powstała podczas rezydencji performatywnej w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w ramach projektu „Sprzężenia zwrotne - nadawanie i przyjmowanie formy”, realizowanego we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca oraz zespołem badawczym projektu „Kartografie obcości”. Premiera w ramach wystawy „Inne Tańce” kuratorowanej przez Agnieszkę Sosnowską.