Art stations fundation - by Grażyna Kulczyk


08.06.2012
20:00
Studio Słodownia +3
Teatr Amareya Pusty dom Double Bill

pomysł, reżyseria Agnieszka Kamińska

choreografia i wykonanie 
Agnieszka Kamińska, Katarzyna Pastusza

muzyka 
Agnieszka Kamińska, Jacek Stromski

konsultacje 
Aleksandra Śliwińska

teksty 
Katarzyna Pastuszak

światła, kostiumy, scenografia 
Teatr Amareya

premiera 
27 listopada 2011

„Pusty dom” to próba oswajania przestrzeni krajobrazu po stracie, opowieść o znikających punktach oparcia i dogasającym płomieniu życia. Dom to nie tylko miejsce, ale także wewnętrzne poczucie bezpieczeństwa, poczucie godności, zakorzenienia w świecie, kontaktu ze sobą, swoim ciałem i jego historią. Moment straty, w którym nasz dom przestaje istnieć, wyznacza przełom. To początek powolnego poszukiwania sensu i zapełniania pustki. Ciało, wzruszone i bezbronne, rozpięte między lękiem a potrzebą miłości, dryfuje szukając sensu samego siebie w spotkaniu z innym ciałem.

Spektakl zrealizowano dzięki pomocy finansowej Samorządu Województwa Pomorskiego oraz Urzędu Miasta Gdańska. Współproducentem spektaklu jest Klub Winda – GAK. Spektakl powstał we współpracy z Klubem Żak w ramach Gdańskiego Festiwalu Tańca. Premiera spektaklu „Pusty dom” odbyła się 27 listopada w Klubie Żak w ramach bloku Trójmiejska Korporacja Tańca III Gdańskiego Festiwalu Tańca.

Katarzyna Julia Pastuszak, tancerka, teatrolog, tłumacz, doktor nauk humanistycznych, prezes Stowarzyszenia Amareya Art; od 2003 kieruje Teatrem Amareya, jest także kuratorem Gdańskiego Festiwalu Tańca (Klub Żak) i koordynatorem konferencji naukowej poświęconej tańcu współczesnemu (Baltic Movement Conference, obecnie Gdansk Dance Conference). Ukończyła Skandynawistykę (UG) i Wiedzę o Teatrze (Akademia Teatralna, Warszawa) oraz Filologiczne Studium Doktoranckie UG (tytuł doktoratu „Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie”, 2010). Członek CID (International Dance Council), Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, Rady Kultury Prezydenta Miasta Gdańska. Uczestniczka europejskiego projektu CORNERS 2011-2012 (Intercult, Sztokholm). W 2010 wraz z Teatrem Amareya Gdańską Szkołę Butoh działającą przy Klubie Winda - Gdański Archipelag Kultury, gdzie z Amareya prowadzi warsztaty i wykłady dotyczące butō. Prowadzi gościnne wykłady i warsztaty także na UG, ASP-Gdańsk (kurs dydaktyczny w Pracowni Projektowania Wnętrz Miejskich pod kierunkiem prof. Jacka Dominiczaka) oraz w Polsce i za granicą. Występowała we wszystkich grupowych produkcjach Teatru Amareya oraz w projektach z twórcami zagranicznymi – np. Dream Regime z Gekidan Kaitaisha z Tokio pokazywany w Polsce i Japonii (2007-2011), „Caravan Project” z Ang Gey Pin (2008), „Ten ku Youran” z Daisuke Yoshimoto (2006), „Mandala życia i śmierci” w reżyserii Atsushiego Takenouchiego (2005). Współpracowała jako tancerka z takimi zespołami jak Sopocki Teatr Tańca („Wojna polsko-ruska”, 2011) i Teatr Tańca i Muzyki Kino Variatino („Ciche ciało”, 2010). W lutym 2011 razem z Teatrem Amareya występowała na scenie Morishita Studio – Tokio, w ramach projektu „Dream Regime Project” organizowanego przez Gekidan Kaitaisha. Reżyseruje również projekty teatralne z osobami niepełnosprawnymi i niewidomymi. Prowadziła warsztaty m.in. w Polsce, Norwegii, Rosji.

Agnieszka Kamińska, tancerka, choreograf, współzałożycielka Teatru Amareya, wokalistka, instruktor pracy z głosem. Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie tańca butō, technik tańca współczesnego, tańca ekspresyjnego, improwizacji, Body Mind Centering i wielu technik wokalnych. Dotychczas w pracy artystycznej występowała we wszystkich grupowych produkcjach Teatru Amareya w Polsce i za granicą, oraz w kilku projektach z twórcami zagranicznymi – np. „Dream Regime” z Gekidan Kaitaisha z Tokio pokazywany w Polsce oraz Japonii (2007-2011), „Caravan Project” z Ang Gey Pin (2008), „Ten ku Youran” z Daisuke Yoshimoto (2006), „Mandala życia i śmierci” w reżyserii Atsushi'ego Takenouchi'ego (2005). W ostatnich latach zrealizowała również dwa autorskie spektakle solowe: „Ocaleni. Na skraju nieba” (2010) oraz „Tribute to J.S.” (2008). Komponuje także opracowania wokalne do spektakli oraz projektów teatralnych, prowadzi autorskie zajęcia głosowo-ruchowe, pracuje z niewidomymi i niepełnosprawnymi.

Teatr Amareya to teatr ruchu i ciała, który wypracował swoją własną metodę pracy twórczej i technikę tańca/aktorstwa, zakorzenioną w tańcu butoh, tańcu współczesnym, body art, tradycji teatru laboratoryjnego i współczesnej teorii krytycznej. Teatr Amareya powstał w styczniu 2003 r. z inicjatywy Agnieszki Kamińskiej, Katarzyny Julii Pastuszak oraz Aleksandry Śliwińskiej i od początku istnienia pracuje przy Klubie „Winda” – Gdańskim Archipelagu Kultury. Działalność teatru obejmuje trzy kierunki: artystyczny - spektakle, projekty, performanse, dydaktyczny - warsztaty butō, warsztaty głosowe, wykłady, publikacje, animacja kultury - działalność Stowarzyszenia Amareya Art oraz Gdańskiej Szkoły Butoh. Teatr Amareya ma własną metodę pracy twórczej i dydaktycznej, opartą na technice tańca butō oraz technikach teatru fizycznego, tańca współczesnego, techniki Marty Graham, tańca afrykańskiego, śpiewu, jogi i psychosomatycznych technik relaksacyjnych. Teatr wciąż pogłębia własną technikę pracy twórczej, w której uwzględnia również aktualny kontekst społeczny, polityczny i kulturowy. Tancerki Amareya uczyły się u mistrzów japońskiego tańca butoh, takich jak Yukio Waguri, Itto Morita, Mika Takeuchi, Minako Seki, Yumiko Yoshioka, Atsushi Takenouchi, Yuri Nagaoka, Seisaku, Mikami Kayo, Ko Murobushi, Daisuke Yoshimoto, Joan Laage.

Teatr Amareya prezentował swoje spektakle podczas licznych festiwali w Polsce, m.in. podczas Alternatywnych Spotkań Teatralnych KLAMRA 2007, Festiwalu Tańca Butoh (Gdańsk), Gdańskiego Festiwalu Tańca, Festiwalu Gdańska Korporacja Tańca, DIONIZJE (Ciechanów), Tyskich Spotkań Teatralnych, „Wyjście z cienia” (Gdańsk), Spotkań Trójmiejskich Teatrów Niezależnych STTN (Gdańsk), podczas Butoh Barter (Warszawa), podczas Biesiady Teatralnej (Parchowo), Festiwalu Teatrów Studenckich ATENA (Pułtusk), Festiwalu TUTart (Gdańsk), Festiwalu Instalacji Lirycznych (Gdańsk) i innych. Teatr brał również udział w projekcie „Opening Doors III” organizowanym w Wiedniu przez Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards, a także występował w Uppsala Museum Gustavianum w Szwecji.

Artystki Amareya występowały też i brały udział w międzynarodowych projektach artystycznych takich jak projekt Dream Regime 2011 w Tokio (Japonia), projekt CORNERS (2011-2012), Villkvinnes Seminar Mosjoen Norway 2012, XII Międzynarodowy Festiwal Zdarzenia 2011. Wielokrotnie prowadziły też warsztaty tańca, improwizacji i warsztaty głosowe w Polsce, Norwegii, Rosji, Szwecji.

Teatr Amareya współpracuje m.in. z Ośrodkiem Poszukiwań Teatralnych w Bröllinie (Niemcy), z japońskim teatrem Gekidan Kaitaisha kierowanym przez Shimizu Shinjina, z tancerką Joan Laage oraz z niezależnymi muzykami: Krzysztofem Topolskim aka Arszynem, Tomkiem Chołoniewskim, a także z takimi artystami jak Beata Sosnowska, Sopocki Teatr Tańca, Kamila Chomicz.

Tancerki Amareya uczyły się u mistrzów japońskiego tańca butoh, takich jak Yukio Waguri, Itto Morita, Mika Takeuchi, Minako Seki, Yumiko Yoshioka, Atsushi Takenouchi, Yuri Nagaoka, Seisaku, Mikami Kayo, Ko Murobushi, Daisuke Yoshimoto, Joan Laage. Teatr Amareya prezentował swoje spektakle podczas licznych festiwali w Polsce, m.in. podczas Alternatywnych Spotkań Teatralnych KLAMRA 2007, Festiwalu Tańca Butoh (Gdańsk), Gdańskiego Festiwalu Tańca, Festiwalu Gdańska Korporacja Tańca, DIONIZJE (Ciechanów), Tyskich Spotkań Teatralnych, „Wyjście z cienia” (Gdańsk), Spotkań Trójmiejskich Teatrów Niezależnych STTN (Gdańsk), podczas Butoh Barter (Warszawa), podczas Biesiady Teatralnej (Parchowo), Festiwalu Teatrów Studenckich ATENA (Pułtusk), Festiwalu TUTart (Gdańsk), Festiwalu Instalacji Lirycznych (Gdańsk) i innych. Teatr brał również udział w projekcie „Opening Doors III” organizowanym w Wiedniu przez Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards, a także występował w Uppsala Museum Gustavianum w Szwecji. Artystki Amareya występowały też i brały udział w międzynarodowych projektach artystycznych takich jak projekt Dream Regime 2011 w Tokio (Japonia), projekt CORNERS (2011-2012), Villkvinnes Seminar Mosjoen Norway 2012, XII Międzynarodowy Festiwal Zdarzenia 2011. Wielokrotnie prowadziły też warsztaty tańca, improwizacji i warsztaty głosowe w Polsce, Norwegii, Rosji, Szwecji. Teatr Amareya współpracuje m.in. z Ośrodkiem Poszukiwań Teatralnych w Bröllinie (Niemcy), z japońskim teatrem Gekidan Kaitaisha kierowanym przez Shimizu Shinjina, z tancerką Joan Laage oraz z niezależnymi muzykami: Krzysztofem Topolskim aka Arszynem, Tomkiem Chołoniewskim, a także z takimi artystami jak Beata Sosnowska, Sopocki Teatr Tańca, Kamila Chomicz.

Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

cztt10