Art stations fundation - by Grażyna Kulczyk


31.03.2020 - 03.04.2020
Studio Słodownia +3
Katarzyna Chmielewska TO to TO Rezydencja artystyczna

Termin rezydencji:
31.03-3.04.2020

kuba 01 SM
W celu usprawnienia naszego funkcjonowania w tym świecie i przetworzenia natłoku informacji i bodźców, umysł ludzki wypracował metodę systematyzowania i upraszczania otoczenia w którym żyjemy. W naszej komunikacji ze światem posługujemy się schematami i stereotypami, aby go uporządkować i zrozumieć. Ta ewolucyjna zdobycz pozwala nam na przetwarzanie niezliczonej ilości informacji, ale ma też swoją cenę. Pojęcia lub idee, które przyjmiemy za prawdę, pozostawiamy nienaruszone, by pełniły swoje funkcje. Rzadko ponownie zastanawiamy się nad ich pochodzeniem i trafnością. Sporadycznie próbujemy zrewidować nasz stosunek do nich. Symbole i przekonania przysłaniają nam w ten sposób rzeczywistość. Chcemy wprowadzić widza w stan sprzecznych ze sobą doznań i przeżyć, gdzieś na pogranicze pomiędzy jedną oceną a drugą, w miejsce, w którym zakwestionuje i porzuci na chwilę swoje schematy postrzegania i kryteria oceny, by w ten sposób skłonić go do refleksji nad tym, jak postrzega świat, według jakich przekonań i uwarunkowań wartościuje otoczenie. Nasz dialog artystyczny jest kontynuacją współpracy zawiązanej podczas tworzenia spektaklu “Dzisiaj, Wszystko” ( 2017 ) oraz wieloletniej znajomosci zapoczątkowanej podczas wspólnych studiów w szkole tańca P.A.R.T.S. w Brukseli.

Jakub Truszkowski ur. W 1977 w Gdańsku. Rozpoczął swoją edukację taneczną w 1987 r. w Państwowej Szkole Baletowej w Gdańsku, którą ukończył dyplomem w 1996 r. W 1996 r. rozpoczął studia w szkole tańca współczesnego PARTS, Anny Teresy de Keersmaeker w Brukseli, którą ukończył w 1999 r.Od roku 2000 współpracuje z zespolem tańca współczesnego Rosas pod kierownictwem Anny Teresy de Keersmaeker. Uczestniczył w tworzeniu i występował w spektaklach: In Real Time, Rain, April Me, Repertory Evening XX, Bitches Brew/ Tacoma Narrows i Kassandra, Drumming, Mozart/Concert Arias, Grosse Fuge i Mikrokosmos oraz The Six Brandenburg Concertos W 2008 rozpoczął współpracę z zespołem Les Ballets C de la B pod kierownictwem Alan'a Platel'a, gdzie występował w przedstawieniach Import / Export i Ashes. W latach 2013 - 2015 pełnił funkcję koordynatora programu nauczania w szkole PARTS. Regularnie prowadzi warsztaty m.in. w De Theaterschool / Amsterdam, The Folkwang University of the Arts / Essen, Springboard / Montreal oraz Rosas dance company. Od roku 2011 odpowiedzialny za inscenizacje repertuaru ROSAS miał okazję wielokrotnie współpracować z zespołami Opera National de Lyon, Opera National de Paris , The Gothemburg Opera, oraz Companhia Nacional de Bailado. W 2019 jako asystent choreografa brał udział w tworzeniu “West Side Story” w reżyserii Ivo van Hove na Broadwayu. Jako choreograf stworzył m.in. Solo For The Projector, ImSo, Bodyscapes, Identity Crisis, Wanderlust, Memory Reset, White Noise oraz Dzisiaj, Wszystko.

Katarzyna Chmielewska - Dyrektor Artystyczna w Teatrze Dada, choreografka, tancerka, nauczycielka tańca; laureatka nagród Prezydenta Miasta Gdańska i Marszałka Województwa Pomorskiego za całokształt dorobku i wybitne osiągnięcia artystyczne. Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku (1993); studiowała taniec współczesny w P.A.R.T.S. w Brukseli (1997). Od 1993 współtworzy wraz z Leszkiem Bzdylem Teatr Dada von Bzdülöw; od 2008 reprezentowany przez Stowarzyszenie „Teatr Dada von Bzdülöw”, w którym pełni też funkcję Prezeski Zarządu, w latach 2008-2012 oraz ponownie od 2016r. Od 2009 Teatr Dada związany jest z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku, gdzie regularnie tworzy i prezentuje swoje spektakle. Działając od początku jako kolektyw twórczy stworzyli dotąd blisko pięćdziesiąt przedstawień, współpracując na stałe z kilkunastoma artystami z Polski, Europy i ze świata. W Teatrze Dada w ramach swej pracy artystycznej prowadzi lekcje z techniki tańca współczesnego i improwizacji, realizuje autorskie choreografie, m.in. Si (2000), Dialogus in conventione (2001), so beautiful (2002), Karnacja (2007), Fruu (2011), Why don't you like sadness? (2016) oraz współtworzy choreografię, reżyserię i występuje w większości przedstawień, m.in. Magnolia (2003), Kilka Błyskotliwych Spostrzeżeń (2004), Eden (2006), Faktor T (2008), Czerwona Trawa (2009), Caffe latte (2009), Le Sacre (2010), Duety Nieistniejące (2011), Zagraj to, czyli 17 tańców o czymś (2013), Intro (2015), Dzisiaj, Wszystko (2017), Koniec Wielkiej Wojny (2019). Uczestniczy w licznych międzynarodowych projektach i warsztatach, m.in. Landscape X (Sztokholm), X-group (P.A.R.T.S. Bruksela), projekt z improwizacji z Thomas’em Houert’em (Praga), coaching z Michael’em Schumaher’em i Colleen Thomas (Stary Browar Nowy Taniec, Poznań); współpracuje też regularnie z zagranicznymi choreografami jak Roberto Olivan, Malgven Gerbes i David Brandstätter. Od 2012 prowadzi coroczny projekt edukacyjny dla profesjonalnych tancerzy DADA HUB, przy współpracy z MCKA Zatoka Sztuki w Sopocie. Regularnie współpracuje też jako choreograf z innymi reżyserami w Polsce, przy realizacji licznych spektakli w teatrach dramatycznych. Z Teatrem Dada występowała dotychczas w wielu krajach na całym świecie, m.in. Festival d'Avignon (Avignon, Francja), La MaMa Theatre i Danspace (Nowy Jork, USA), Live Arts Festival (Filadelfia, USA), Sammukh NSD (Nowe Delhi, Indie), Sishir Mancha NSD (Kalkuta, Indie), The Rang Rajasthan Festival (Jaipur, Indie), Beijing Fringe Festival (Pekin, Chiny), SIDance Seoul International Dance Festival (Seul i Busan, Korea Płd.). Jest jedną z czterech założycielek Fundacji Polka dot w Gdańsku (2018), powołanej jako ciało myślące o tańcu, do działań w kulturze i sztuce. W Fundacji pełniła funkcję viceprezeski w okresie 2018-20.