Art stations fundation - by Grażyna Kulczyk


05.10.2014
19:00
Studio Słodownia +3

Bilety w cenie 15zł i 10zł (ulgowe) dostępne w Punktach Informacyjnych Starego Browaru oraz na ebilet.pl

David Wampach SACRE SPEKTAKL

choreografia David Wampach
kostiumy Rachel Garcia and Laurence Alquier
taniec Tamar Shelef and David Wampach
dźwiękMikko Hynninen
stage management Gaëtan Lebret
z udziałem Chiara Gallerani, Johanna Korthals Altes,
Enora Rivière, Mark Tompkins and Christian Ubl
thanks to Dominique Brun
production management Sabine Seifert
produkcja Association Achles
koprodukcjaFestival Montpellier Danse, Centre national de la danse - Pantin,
Centre chorégraphique national de Franche-Comté à Belfort, Cratère - Scène nationale
d’Alès.
przy wsparciu  Fondation d'entreprise Hermès, Tanzquartier (Vienna) and adc
(Geneva) for Modul-dance program, and Ménagerie de Verre in the frame of Studiolabs
z pomocą Centre chorégraphique national Montpellier Languedoc-Roussillon.
studio CNDC - Centre national de danse contemporaine d’Angers

Sacre V Archeno MG 5042 paysage

Ekstremalne przeżycie – kobieta i mężczyzna pozbawiają się nawzajem tchu. W ten sposób francuski choreograf David Wampach rozpoczyna swój spektakl inspirowany „Świętem wiosny” Wacława Niżyńskiego. W „SACRE” z oryginału klasycznego pozostają zaledwie ślady – kilka schematów ruchów i kilka nut muzyki Strawińskiego. Otoczeni minimalistyczną scenografią, która jest odrobinę groteskowa i straszna, dwoje tancerzy (Wampach i Tamar Shelef) tak usilnie pracują nad hiperwentylacją, że nawet publiczność traci oddech.

Święto wiosny Strawińskiego i w choreografii Niżyńskiego miało swoją premierę w 1913 r. wywołując pierwszy na taką skalę taneczny skandal w historii.  Dziś jest jednym z podstawowych punktów odniesienia dla współczesnego tańca i choreografii. Tym, co interesuje Davida Wampacha w kontekście oryginalnego utworu, jest fakt, że przywołuje on „rytuał, ceremonię, stan ekstazy i upojenia […]”.

Z rozmysłem, ale nie dosłownie David Wampach tworzy „Święto wiosny” ograniczone do duetu, który wydaje się być mocniejszy i bliższy oryginałowi niż większość interpretacji. W prostych kostiumach, które przywołują na myśl malarza, scenografa i jednego z autorów oryginalnej koncepcji „Święta” – Nicolasa Roericha -  wykonawcy ześlizgują się po stromych, gładkich ścianach scenografii niczym bliźniacy. Unikając kojarzonego zwykle ze „Świętem” muzycznego uniesienia, dwie wyciszone nuty (na początku i na końcu) prowadzą do gwałtownego upadku Strawińskiego. Oddechy wykonawców oddają gorączkowy pośpiech i ofiarne wycieńczenie. Są one zarówno wspaniałe jak i przejmujące, bo cóż może nieść silniejszy przekaz i być jednocześnie tak mocno osadzonym we wnętrzu człowieka jak nie .. dyszenie? Cóż może być tak przerażające jak utrata tchu, gdy może zabraknąć powietrza? I cóż może być bardziej niepewnego i rozpaczliwego niż przejście od życia do śmierci – od pierwszego do ostatniego oddechu? Tamar Shelef i David Wampach – bohaterowie tego duetu – są po prostu… niesamowici! (Agnès Izrine, „Danser magazine”, 09.2011)

 SACREValerie Archeno

David Wampach rozpoczął swą karierę od studiów na Wydziale Nauk Medycznych w Montpellier, podczas których dość szybko zainteresował się sztuką performatywną – najpierw teatrem a później tańcem. Uczestniczył w produkcjach kilku grup tanecznych: Company Coline z Istres (1999), Ex.e.r.ce w Centre chorégraphique national de Montpellier kierowanym przez oraz w Mathilde Monnier (2000) oraz brukselskiej szkoły P.A.R.T.S Anne Teresy de Keersmaeker (2001). W latach 2004-2006 brał również udział w warsztatach kultury choreograficznej prowadzonych przez Laurence’a Louppego. W 2011 r. wykształcone przez niego podejście do tańca, zapożyczone z teatru i sztuk plastycznych, zostało włączone do programu działań Association Achles. David Wampach jest współautorem duetu „D ES R A” (2003), który stworzył z Pierrem Mourlesem. Następnie stworzył solo „CIRCONSCIS” (2004), radykalne, hipnotyczne trio do muzyki metronomicznej – „BASCULE” (2005), „QUATORZE” (2007), duet z pianistą Aurélienem Richardem – „AUTO” (2008), „BATTERIE” (2008) oraz „BATTEMENT” (2009) będące wariacją na temat grand battement (ruchu nogą w balecie) W 2011 r. stworzył dwa nowe utwory: „CASSETTE” – latynoską wersję baletu „Dziadek do orzechów”, oraz „SACRE” – interpretację „Święta wiosny” stworzoną podczas Festiwalu Tańca w Montpellier 2011. W tym samym roku był rezydentem w Villa Kujoyama w Kioto, gdzie spędził sześć miesięcy. W 2012 r. napisał i wyreżyserował swój pierwszy film krótkometrażowy pt. „RITE”, który jest kontynuacją spektaklu „SACRE”. W 2013 r. stworzył solo „TOUR”. David Wampach regularnie współpracuje z artystami reprezentującymi różne dziedziny sztuki: z reżyserem Guillaumem Vincentem, pisarzem Jeromem Gamem oraz grupą tanczną Rumba is Compas. W 2014 r. został zaproszony jako mentor na festiwal ImPulsTanz organizowany w ramach danceWEB w Wiedniu.

Tamar Shelef kształciła się przez trzy lata w Rambert School of Dance w Londonynie, po ukończeniu której pracowała z Bat Dor Company w Izraelu, a następnie dołączyła do Grand Theatre de Geneve w ramach pięcioletniego kontraktu. W 1992 r. zamieszkała we Francji, gdzie przez trzy lata była członkiem zespołu Preljocaj. Od tamtej pory współpracowała z choreografami Joelem Borgesem, Maite Fossen, Christianem Rizzem i Alainem Buffardem oraz z artystką wizualną Iris Sarah Schiller i reżyserem Julienem Combeyem. Po „QUATORZE” (2007), „SACRE” jest drugim projektem Davida Wampach, w którym Tamar Shelef bierze udział.

 SACRE 1

 

modul presentation

Supported by MODUL-DANCE and the Culture Programme of the European Union
malta2013 moduldance