Art stations fundation - by Grażyna Kulczyk


08.09.2013
19:00
Studio Słodownia +3
Iza Szostak MERCE CUNNINGHAM: REMIX Wieczór RE//MIX’ÓW

choreografia
Iza Szostak

wykonanie
Iza Szostak
Kuba Słomkowski

muzyka
Kuba Słomkowski

światło
Karolina Gębska

przestrzeń
Iza Szostak
Kuba Słomkowski

Bilety w cenie 15/10zł do nabycia w punktach informacyjnych w Pasażu i Atrium Starego Browaru oraz na stronie www.ebilet.pl.

Metody pracy i przeanalizowane pomysły, a także zbiór choreograficznych cytatów ze spektakli Merce’a Cunningham’a (twórcy amerykańskiego post-modern dance) to bogaty materiał na Re//mix realizowany przez Izę Szostak.

Jak dzisiaj młodzi choreografowie odnoszą się do haseł i koncepcji zapoczątkowanych „dawno temu w Ameryce” kiedy rodził się postmodernizm? Jak i jakie nowe technologie wykorzystałby dzisiaj Cunningham w swoich pracach?

Iza Szostak REMIX Merce Cunningham Art Stations Foudnation fot. kasia chmura3

Komponenty i czynniki jako źródło obecne w realizacji:

MUZYKA - czyli relacja Merce Cunningham- John Cage i ich chance operations. Muzyka jest u nich wyzwolona od tańca, istnieje jako niezależny czynnik. Cunningham, współpracując z Cage’em, wprowadził symultaniczność istnienia muzyki i tańca w spektaklu, oba „narzędzia” były tworzone oddzielnie z naciskiem na brak ich wzajemnych wpływów. Muzyka ma swój tor i nadaje jedynie atmosferę. Pierwsze spotkanie następuje w dniu realizacji i jak mówił Cunningham; „to zawsze była najbardziej ekscytująca chwila”.

SPACE - wszystko na scenie dla Cunninghama jest równie ważne, obecność tancerzy w przestrzeni jest niekoniecznie scentralizowana, a ich prezencja nie jest ukierunkowana w stronę widza.

RUCH - każdy ruch może podążać za poprzednim w nieograniczonych kierunkach wedle możliwości anatomicznych tancerza, niejasny jest początek, środek i koniec ruchu, ani jego logiczne połączenie. Ruch jest badany w stanie czystym bez jakiejkolwiek narracji i dramatyzmu.

SCENOGRAFIA - nigdy nie dominuje, trochę jak w sytuacji ulicznej; jest unikatowa, nowoczesna i nie ma wpływu na przemieszczających się ludzi. Cunningham zapatrzony w nowinki technologiczne nieustająco wprowadzał nowe eksperymenty w sztuce wizualnej.

CHANCE OPERATIONS (operacje przypadkowe) - Cunningham zainspirowany podejściem Johna Cage’a do komponowania muzyki wykorzystał jego metodę w choreografii. Poprzez rzucanie kostkami podejmował decyzje na temat ilości tancerzy na scenie, kolejności części choreograficznych bądź sekwencji ruchowych, kierunków i powtórzeń. Zastosowanie chance operations było istotne, aby pozbyć się ograniczeń, gustów i nawyków ruchowych w procesie twórczym. Cunningham używał ich tylko w początkowej fazie tworzenia.

JOHN CAGE - kompozytor i partner Cunninghama, znany z eksperymentów z preparowanym fortepianem, a także z używania przedmiotów codziennego użytku jako instrumentów. Twórca chance music, nowego postrzegania kompozycji zaczerpniętego z filozofii Dalekiego Wschodu i chińskiej Księgi przemian I Ching, mówiącej o wróżeniu metodami losowymi.

Artyści:

Iza Szostak, tancerka, choreografka. Absolwentka Szkoły Baletowej w Warszawie oraz Codarts/Rotterdam Dance Academy w Holandii. Obecnie studentka Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego. Stypendystka Polskiego Ministerstwa Kultury, Holenderskiego Corrie Hartong Fonds, Programu Alternatywnej Akademii Tańca oraz Solo Project Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk.

Odbyła staż w Belgii w zespole Jana Fabre/Troubleyn. Współpracowała m.in. z Michaelem Schumacherem, Amy Raymond, Anną Holter, Wojtkiem Ziemilskim, Marysią Stokłosą, Edytą Kozak i Kayą Kołodziejczyk. Stworzyła i współtworzyła spektakle, które były wystawiane w Holandii, Niemczech, Portugalii, Chinach i Polsce. Autorka spektakli: “Karmi-go”, “Feedback”, “From culture to nature”, “The glass jar next to the glass jar” i “RE//MIX Merce Cunningham”.

Współpracuje z artystą wizualnym i eksperymentalnym muzykiem- Kubą Słomkowskim. Stypendystka wspieranego przez Unię Europejską międzynarodowego projektu dla młodych choreografów SPAZIO. Od paru lat zafascynowana pracą z osobami zawodowo nie związanymi z tańcem. W swojej praktyce powołuje się na ruch autentyczny, analizę ruchu Labana oraz elementy improwizacji Forsythe’a. Znajduje dużą frajdę w uczeniu tańca i kompozycji ruchu, lubi śpiewać choć uważa, że nie umie, Improwizuje na scenie i w życiu, od lat marzy jej się wypad w Alpy na narty oraz podróż do Nowej Zelandii.

Kuba Słomkowski – absolwent malarstwa Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Studiował też na wydziale Bellas Artes uniwersytetu Complutence w Madrycie. Zdobył trzecią nagrodę w konkursie Samsung Art Master (2009) za pracę pod tytułem Program Music Box. Autor m.in. projektów Taxi Music Wheel, Impreza Ciszy, StopAndWalk, Syrena dla Warszawy, Kolacja Na Hucie. Współtwórca kolektywu Parque-no oraz duetów KubaTwiceImprovise i Dwóch Ludzi z… Posługuje się wieloma mediami, oprócz dźwięku i performance art interesuje się także malarstwem.

mkultury3 blooms3 komunawarszawa