Art stations fundation - by Grażyna Kulczyk


02.06.2006
19:00
Studio Słodownia +3
Saskia Hölbling (DANS.KIAS) Jours Blancs spektakl

idea, koncept, choreografia, taniec 
Saskia Hölbling

muzyka 
Heinz Ditsch

światło
Krisha

współpraca artystyczna
Gilles Amalvi

video 
Doron Goldfarb

direction of production
Stefanie Greiner/DANS.KIAS

produkcja 
DANS.KIAS we współpracy z Rencontres chorégraphiques internationales de Seine-Saint-Denis / spektakl powstał dzięki wsparciu finansowemu Centre Chorégraphique National de Franche-Comté w Belfort / zespół DANS.KIAS jest wspierany subsydiami władz miasta Wiedeń.

Po "exposition corps", "superposition corps" i "Your body is the shoreline", trzech choreografiach, które obnażały ciało w całej jego surowości i poszczególnych stanach, tym razem Saskia Hölbling zamierza umieścić swoje ciało w kontekście. Może być nim kraj – Austria; może być nim miasto, albo po raz kolejny przestrzeń mieszkania. To może być wszystko – ale zawsze ciśnienie wywierane przez konkretne otoczenie wywołuje poczucie ograniczenia ciała, płci, emocji.

W "Jours Blancs" (Białe dni) płaska przestrzeń jest pułapką, doskonale ukrywającą wstręt, w której codzienne gesty zostają osłabione przez pożądanie, strach i frustrację. Kobiece ciało nie istnieje w niej jako figura czy obraz, ale ucieleśnia jedynie pytanie: kwestionuje i jednoczy w sobie pożądanie, ból i złość. Choreografka umiejscawia się w naturalnym otoczeniu, które z każdą chwilą staje się coraz bardziej obce. Czy to jej mieszkanie, czy kogoś innego – jej ciało, czy nie jej? To miejsce bez pamięci, bez indywidualności, w którym każdy kolejny gest staje w opozycji do następnego, w którym każdy codzienny przedmiot może wywołać strach lub stać się początkiem obsesji. Jej oślepione ciało, niezgłębione, zderza się z penetrującymi przestrzeń spojrzeniami widzów. Krzyżują się wywołując cierpienie, śmiech, przemoc lub nadwrażliwość.

Źródło dyskomfortu pozostaje jednak niemożliwe do nazwania: widz zostaje skonfrontowany z serią konsekwencji, uwikłań – z powtórzeniem, które degeneruje, z samorozprzestrzeniającym się wirusem wędrującym z przestrzeni na przedmioty, z przedmiotów na ciało. Saskia Hölbling eksponuje proces zachodzący w ciele – oferuje nam klucz do zrozumienia naszego możliwego związku z pragnieniami, bólem i złością.

Gilles’a Amalvi

Saskia Hölbling po dwóch latach studiowania biochemii, Saskia zdecydowała się podjąć naukę tańca w Konserwatorium Wiedeńskim, a następnie w prestiżowej brukselskiej szkole PARTS Anny Teresy de Keersemaeker. Stypendystka DanceWeb i Atelier du Monde/ Montpellier Danse 2001. Jako tancerka współpracowała z wieloma wybitnymi choreografami, m.in. Willim Dornerem (mazy, back to return) i Benoit Lachambre (solo rrr….)

W roku 1999 założyła własny zespół Dans.Kias, dla którego stworzyła szereg choreografii zdobywając nagrody m.in. na konkursie choreograficznym Bagnolet 2000. Spektakl other feature został uznany za najlepszy austriacki spektakl 2003 roku.

Saskia kontynuuje także solową karierę – Exposition Corps powstało na zamówienie Międzynarodowych Spotkań Choreograficznych Seine-Saint-Denis w Paryżu, podobnie jak Jours Blanc, solo, z którym Saskia przyjeżdża do Poznania zaraz po premierze paryskiej.

www.dans.kias.at