Art stations fundation - by Grażyna Kulczyk


08.12.2021

red. Marta Keil, Joanna Leśnierowska Choreografia: strategie

Choreografia:strategie

Redakcja: 
Marta Keil i Joanna Leśnierowska

Autorzy: 

Saša Asentić, Dalija Aćin Thelander, Chiara Bersani, Daniel Blanga Gubbay, Aleksandra Borys,
mayfield brooks, Alice Chauchat, Tatiana Cholewa, Deufert&Plischke, Igor Dobricic, Faye Driscoll,
Guy Cools, Madalina Dan,
Jeanine Durning, Jule Flierl,
Frédéric Gies, Joanna Haigood, Keith Hennessy, Anka Herbut, Samara Hersch, Kyoko Iwaki, Aleksandra Jach, Shannon Jackson, Anne Juren, Marta Keil, Anna Królica, Márta Ladjánszki,
Joanna Leśnierowska,
Anna Majewska, Paula Marincola, Ania Nowak, Anna Nowicka,
QUARto (Anna Mesquita
and Leandro Zappala), Filip Pawlak, Luke Pell, Perel, Julie Phelps,
Peter Pleyer, Magdalena Przybysz, Magdalena Ptasznik, Quarto, Yvonne Rainer, Eszter Salamon, Maria F. Scaroni, Isabelle Schad, Constanze Schellow, Agata Siniarska, Katarzyna Sitarz, Jak Soroka,
Maria Stokłosa, Magda Szpecht, Mateusz Szymanówka,
Ida Ślęzak, Ewa Tyralik-Kulpa,
Kasia Wolińska, Jadwiga Zimpel, Maria Zimpel, Marta Ziółek, Katarzyna Żeglicka

Tłumaczenia:
Joanna Błachnio, Małgorzata Paprota, Bartosz Wójcik

Grafika: 
Idalia Smyczyńska, Robert Zając (kilku.com)

Skład:
Karolina Zaborska

Redeakcja tekstów:
Alan Lockwood

Indeks, biografia:
Monika Krawul

Druk:
Drukmania s.c. Natalia Łuczak, Krystian Łuczak
ul. Dolna 7d
61-160 Daszewice

Publikacja została
przygotowany we współpracy
z Narodowym Instytutem
Muzyki i Tańca
w Warszawie.

© Prawa autorskie do indywidualnych wkładów autorów lub wydawców
© Prawa autorskie do tego wydania Art Stations Foundation, Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Wszelkie prawa zastrzeżone.

Wydawcy:

Art Stations Foundation
by Grażyna Kulczyk
Kopernika 6/6
61-880 Poznań
www.artstationsfoundation.pl

National Institute
of Music and Dance
ul. Aleksandra Fredry 8
00-097 Warszawa
www.nimit.pl

Muzeum Susch
Surpunt 78
7542 Susch
www.muzeumsusch.ch

0001

Ta książka powstała w odpowiedzi na silną potrzebę spojrzenia na współczesną choreografię w kontekście wielości jej kontekstów i sposobów działania. Zgromadzone tu teksty podejmują próbę pokazania potencjału choreografii jako sposobu myślenia, działania i postrzegania otaczającej nas rzeczywistości. Jednocześnie książka ta jest trzecim (po Choreografii: polityczność i Choreografii: autonomie) tomem, zamykającym serię poświęconą różnym perspektywom postrzegania, tworzenia i nazywania ruchu oraz rozumienia praktyk choreograficznych.

Tę książkę stworzyły osoby praktykujące choreografię. Wspólnie postanowiłyśmy rzucić wyzwanie temu, jak postrzegamy nasze działania i jak je realizujemy. Zastanawiamy się, w jaki sposób spotykamy się, budujemy relacje i umiejscawiamy nasze myśli i działania w odpowiedzi na nieustannie zmieniającą się rzeczywistość. Chcemy w ten sposób stworzyć przestrzeń dla różnorodności poglądów, głosów i praktyk, umożliwiając zarówno autor/k/om, jak i czytelni/cz/kom poszukiwanie nowych możliwych i niepomyślanych dotąd powiązań.

Ta książka powstała w kontekście wielu kryzysów. Wybuch pandemii Covid-19 dodatkowo je uwidocznił, wskazując dojmujące nierówności i uświadamiając nam, że powrót do normalności nie jest możliwy choćby dlatego, że „normalność” od dawna służyła jedynie garstce najbardziej uprzywilejowanych. Negocjowanie zasad rzeczywistości, do której chcemy powrócić po kryzysie pandemii, jest w gruncie rzeczy negocjowaniem porządku społecznego, w jakim mamy na co dzień funkcjonować. Stawką tych negocjacji jest paląca potrzeba odzyskania sprawczości: wpływu na nasze codzienne praktyki i relacje.

Jednocześnie gromadzimy w tej książce rozmaite ślady: tropy praktyk i gestów artystycznych, osobistych doświadczeń czy relacji - i spotykamy je z (auto)refleksją. W ten sposób przyglądamy się temu, jak współczesne praktyki choreograficzne mogą być rozumiane jako praktyki usytuowane. Co dostrzeżemy, gdy uważnie przyjrzymy się ich różnym kontekstom? Co je kształtuje? Jak wzajemnie powiązane pragnienia i uwarunkowania wpływają na nasze decyzje? W jaki sposób i z kim budujemy więzi współpracy? Jaki jest krajobraz relacji międzyludzkich i więcej-niż-ludzkich, w którym poruszamy się na codzień - i jak wpływa na podejmowane (artystyczne) wybory?

(...) 

Niniejsza książka, pomyślana jako końcowy projekt Art Stations Foundation w Poznaniu powstawała równolegle do projektu Grand re Union i podejmuje dialog z jego ideami. Chcemy za jej pomocą zaprosić do zbiorowego i ciągłego wyobrażania na nowo wielości choreograficznych (i nie tylko) światów, w których mogłybyśmy żyć już od jutra.

Ze wstępu redaktorek, Marty Keil i Joanny Leśnierowskiej 

Angielska wersja publikacji ukaże się w wersji papierowej na początku grudnia; w planach jest także wydanie e+booka z polskimi tłumaczeniami wszystkich zawartych w tomie tekstów.

Logo NIMIT RGB kolor poziom 1 M SUSCH SM