Art stations fundation - by Grażyna Kulczyk


06.12.2005
19:00
Studio Słodownia +3
Lubelski Teatr Tańca Bellissimo / Ku dobrej ciszy, Brunonowi Schulzowi / Traktat optyczny spektakle

Bellissimo

premiera: listopad 2003
choreografia: Ryszard Kalinowski
tańczy: Wojciech Kaproń
czas: 12 min

"Bellissimo" to opowieść o męskości, o człowieku uwięzionym w świecie stereotypów, w którym rzeczy niekoniecznie są takimi, za jakie je uznajemy. Choreograf zrezygnował z mrocznego klimatu, tak często towarzyszącemu spektaklom solowym, jego praca jest barwna, pełna zwrotów akcji z nieoczekiwanym zakończeniem.

Sandra Wilk, „Wolna Strefa”, listopad 2003

Spektakl „Bellissimo” zdobył II nagrodę na VII Międzynarodowym Konkursie Tańca Współczesnego „Best German Dance Solo” w Lipsku. Prezentacje konkursowe odbywały się od 4 do 6 listopada 2005 w ramach Europejskiego Festiwalu Teatrów Współczesnych „Euro – Scene” w Lipsku. W konkursie udział wzięło 140 tancerzy z całej Europy. Jury przewodniczył Alain Platel, sławny choreograf i dyrektor artystyczny Les Ballets C. de la B., Gent (Belgia)

29.04.05 Podczas pierwszej edycji Festiwalu Teatru Tańca OPOZYCJA w Sopocie główną nagrodę otrzymał Ryszard Kalinowski za spektakle "Bellissimo" i "Ku dobrej ciszy". Jury w składzie: Barbara Sier-Janik, Grzegorz Janikowski, tak uzasadnili swój werdykt:
"Nagradzamy pracę, świadomość wykonawców i propozycje artystyczne, które udowodniły nam, że istnieje możliwość twórczego łączenia opozycji pomiędzy gestem i bezruchem naznaczonym ekspresją, między muzyką i komponowaniem dramaturgii działań na scenie, a także pomiędzy żywiołem kobiecości i męskości, poszukiwaniem wolności i akceptacją siebie i swojej kondycji – CZŁOWIEKA i ARTYSTY."

Ku dobrej ciszy, Brunonowi Schulzowi

premiera: marzec 2002
choreografia: Ryszard Kalinowski
tańczą: Anna Żak, Ryszard Kalinowski
czas: 20 min.

Spektakl „Ku dobrej ciszy” powstał z inspiracji biografią i twórczością Brunona Schulza.
Spektakl otrzymał wyróżnienie podczas Łódzkich Spotkań Teatralnych (2004) oraz III nagrodę na X Międzynarodowych Prezentacjach Współczesnych Form Tanecznych w Kaliszu (2002).

W centrum znajduje się mężczyzna, a obok kobieta z jego wyobraźni, która staje się jego inspiracją i wybawicielką. Mężczyzna jest artystą pełnym lęków, co jest widoczne w każdym jego ruchu, i bez niej byłby on zupełnie bezradny. Jednak także jej istnienie jest zależne wyłącznie od niego: pojawia się ona tylko w relacji do niego i staje się na przemian jego boginią, muzą, matką.

Jussi Tossavainen, ”Helsingin Sanomat” (Helsinki), 15 maja 2004

Ku dobrej ciszy" to delikatna, niemalże liryczna opowieść o bliskości i oddaleniu kobiety i mężczyzny, o wzajemnych grach, fascynacjach i poniżeniach, w końcu - o artyście i jego muzie, realnej lub wydumanej. Kobiece stopy opierają się na otwartej księdze, mną karty, może to powieść, może pamiętnik, księga zapisana, a może jeszcze nie...

Grzegorz Józefczuk, „Gazeta Wyborcza – Lublin”, 12 listopada 2002

Traktat optyczny

premiera: listopad 2001
choreografia: Hanna Strzemiecka
scenografia: Leszek Strzemiecki
tańczą: Anna Żak, Ryszard Kalinowski, Wojciech Kaproń
czas 23 min.

Wariacja choreograficzna oparta na poszukiwaniu dysonansów w czystych, harmonijnych strukturach. Dyskusja z trywialnym odbiorem otaczającej nas rzeczywistości.

W listopadzie 2001 roku spektakl został uhonorowany Nagrodą Specjalną na Międzynarodowym Festiwalu Współczesnej Choreografii w Witebsku (Białoruś).

Kanciasty, pełny energii, wręcz impulsywny i bardzo ekspresyjny fizyczny taniec... Czysta w formie oraz zmieniająca się zaskakująco i w szybkim tempie choreografia.

Jan-Peter Kaiku ”Hufvudstadsbladet”, Helsinki (Finlandia)

Traktat optyczny” to ekstremalnie dynamiczny, ekspresyjny i wykonany po mistrzowsku spektakl, jeden z najlepiej przyjętych przez krytyków i doświadczonych znawców teatru.

Internetowy serwis informacyjny Międzynarodowego Festiwalu Współczesnej Choreografii w Witebsku (Białoruś), listopad 2001

Lubelski Teatr Tańca powstał w 2001. Założycielem, choreografem i dyrektorem artystycznym LTT jest Hanna Strzemiecka. Jednak zarówno choreograf, jak i tancerze rozpoczynali swoją działalność w Grupie Tańca Współczesnego Politechniki Lubelskiej w 1993. Grupa ta wywodząca się z niezależnego ruchu studenckiego z biegiem lat wypracowała własny, niepowtarzalny, a z czasem rozpoznawalny w Polsce i za granicą styl tańca i stała się jednym z wiodących zespołów tańca współczesnego w Polsce. Dzięki konsekwentnej realizacji artystycznych założeń Grupy w listopadzie 2001 powstał profesjonalny teatr tańca z siedzibą w Centrum Kultury w Lublinie.

Aktywność twórcza i organizacyjna LTT nastawiona jest na tworzenie teatru tańca jako przestrzeni dialogu z widzem dotyczącego kondycji współczesnego człowieka oraz promocję tańca jako środka wypowiedzi o dużym potencjale intelektualnym i emocjonalnym.

Lubelski Teatr Tańca poszukuje własnej formy wypowiedzi poprzez kreowanie ruchu opartego na fizyczności ciała, eksponującego indywidualną ekspresję tancerza oraz trójwymiarowe istnienie ciała w przestrzeni. Istotne jest wykorzystanie gestu, nadającego specyficzny rys kreowanej postaci i tworzącego swoisty klimat spektaklu. Celem choreografa jest także wykreowanie oryginalnej architektury przestrzeni podkreślającej relacje i znaczenie układów przestrzenno-czasowych.

Lubelski Teatr Tańca realizuje zarówno samodzielne jak i wspólne z GTWPL projekty artystyczne i edukacyjne, m.in. Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca (rokrocznie od 1997), Festiwal "Chagall w Lublinie" (2003), Forum Tańca Współczesnego - Prezentacje Polskich Teatrów Tańca (od 2003), Festiwal Polskiego Tańca Współczesnego - Helsinki 2004.

Teatr wielokrotnie gościł na międzynarodowych festiwalach i prezentacjach w Polsce: Bytom, Kraków, Kalisz, Warszawa, Poznań, Łódź, Sanok, Białystok, a także za granicą: USA, Szwajcaria, Francja, Węgry, Finlandia, Litwa, Rosja, Niemcy, Austria, Tunezja, Holandia, Białoruś.