Szanowni Państwo! Drodzy Przyjaciele!
Z dniem 31.12.2021 r. Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk kończy swoją działalność i zamyka lata intensywnej pracy na rzecz promocji i rozwoju współczesnej choreografii.
Od 2004 roku, przez blisko dwie dekady, poprzez program Stary Browar Nowy Taniec, podejmowaliśmy działania przybliżające publiczności najciekawsze zjawiska choreograficzne ostatnich lat i wspierające wielu polskich profesjonalistów w ich artystycznym rozwoju. Stary Browar stanowił dla polskiego i międzynarodowego środowiska tanecznego unikalne w Europie Środkowo-Wschodniej miejsce spotkań - platformę poszukiwań, kreacji i choreograficznej (auto)refleksji. Główna rolę odgrywała tu sztuka choreografii pozostająca w twórczym dialogu z innymi dyscyplinami, egzaminująca swą historię, teorię i przyszłość, nieustannie pytająca o, i egzaminująca swe własne artystyczne, ale także polityczne i społeczne, treści i konteksty.
W ciągu 17 lat naszej pracy wyprodukowaliśmy lub wsparliśmy koprodukcyjnie w sumie 88 oryginalnych spektakli, a Studio Słodownia +3 gościło niezliczoną ilość rezydencji oraz blisko 200 przedstawień z Polski i świata (prezentowanych zarówno w ciągu roku, jak i w ramach 15 czerwcowych edycji programu podczas Festiwalu Malta). Zorganizowaliśmy 13 edycji programu Solo Projekt i wsparliśmy w jego ramach 35 młodych polskich twórców, a w ciągu 11 lat trwania Alternatywnej Akademii Tańca zaoferowaliśmy ponad 2000 godzin choreograficznych szkoleń dla całego pokolenia młodych tancerzy i choreografów - wielu z nich wspierając także stypendiami na udział w całorocznych zajęciach. 10 lat z dumą cieszyliśmy się nieprzerwanym rozwojem pierwszego w Polsce programu dedykowanego najmłodszej widowni oraz artystom, którzy dzięki naszym szkoleniom dziś sami tworzą i rozwijają taniec dla dzieci i ich rodzin. Nieustannie promowaliśmy polski taniec poza Polską, a w ramach wielu partnerskich sieci kreowaliśmy specjalne projekty powalające polskim twórcom na obecność na arenach międzynarodowych. Od 2015 roku przyznawaliśmy także 6 całorocznych stypendiów badawczych, w 2021 roku także twórcze, oraz wspieraliśmy liczne publikacje o tańcu. Trzema książkami dedykowanymi najciekawszym zagadnieniom dzisiejszej choreografii oraz międzynarodowym rocznym projektem www.grandreunion.net zwieńczyliśmy naszą wieloletnią misję upowszechniania wiedzy o najnowszych trendach w sztuce pisania ruchu i ruchem. Poszukiwaliśmy (i mamy nadzieję także znajdowaliśmy) odpowiedzi na ważne dla nas pytanie, czy choreografia może pomóc uleczyć świat? I jaka będzie jej najbliższa, i ta odrobinę dalsza przyszłość?
Wierzymy głęboko, że choć domyka się właśnie historia Art Stations Foundation i kończy ważny czas w najnowszej historii polskiego tańca, to nasza praca i jej efekty (także poprzez prace artystów których wspieraliśmy) będą zawsze rezonować w nas wszystkich – zarówno w tanecznym środowisku, jak i w naszej wspaniałej publiczności.
Z tą intencją też razem z naszą fundatorką Grażyną Kulczyk pragniemy podzielić się z Wami pełną polską e-wersją finałowego tomu naszej choreograficznej serii. Niechaj Choreografia: strategie współtworzona z wieloma praktyczkami i praktykami – inspiruje nas do dalszej refleksji i choreograficznego rozwoju!
Książka PLIK/PDF CHOREOGRAFIA: STRATEGIE red. Marta Keil, Joanna Leśnierowska
A już wiosną 2022 roku tutaj także udostępnimy kompleksowe cyfrowe archiwum Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk stanowiące mapę i szczegółowy raport z blisko 2 dekad naszej wspólnej intensywnej podróży.
I choć podróż ta dobiega teraz końca, nie kończy się jednak przecież droga i po niej wędrowanie. I przede wszystkim, choć nie będzie już fundacji i okazji do spotkań z choreografią w Browarze, my jednak mamy nadzieję dalej spotykać się z Wami w nowych kontekstach i projektach.
Dziękujemy za siedemnaście lat razem i życzymy zarówno Wam, jak i sobie samym, sukcesów i satysfakcji z realizacji podejmowanych przez Was działań - także tych na rzecz rozwoju fascynującej i wciąż poszerzającej swe operacyjne pole sztuki choreografii!
Joanna Leśnierowska |kurator programu|
Marta Lewandowska-Harasimowicz |plenipotent fundacji ASF|
Natalia Gorzelańczyk |produkcja i promocja|