Tickets on Bilety24
prezentacje spektaklu:
22.02.2020 godz. 10:00
22.02.2020 godz. 13:00
Spektakl interaktywny przeznaczony jest dla rodzin z dziećmi w wieku od 1,5 do 3 lat.
Zarówno dorosłych jak i dzieci prosimy o przyjście w stroju niekrępującym ruchów. W przestrzeń spektaklu uczestnicy wchodzą bez butów.
pomysł
Hanna Kanecka
choreografia
Aleksandra Bożek-Muszyńska, Hanna Kanecka
kreacja i wykonanie
Aleksandra Bożek-Muszyńska, Hanna Kanecka, Natalia Oniśk
opieka artystyczna
Dalija Aćin Thelander
muzyka
Patryk Lichota
światło
Joanna Leśnierowska, Łukasz Kędzierski
kostiumy
Aneta Chudzicka Szycie na Miarę
podziękowania
dla wszystkich osób, które hojnie dzieliły się bardzo cennymi informacjami zwrotnymi i towarzyszyły nam w procesie powstawania spektaklu – w szczególności dla rodziców uczestniczących w próbach otwartych oraz dla Alicji Bielawskiej
produkcja
Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk
koprodukcja
Malta Festival Poznań
partner
Społeczne Przedszkole Lipowa Alejka w Poznaniu
czas trwania ok. 45 minut
zdjęcia od góry
© HaWa dla Teatralna Karuzela
© Marta Ankiersztejn dla IMiT
© Jakub Wittchen dla ASF
English version unavailable.
DOoKOŁA jest spektaklem proponującym choreograficzne, interaktywne i wielozmysłowe doświadczenie najmłodszym widzom i ich opiekunom. Poprzez pracę z obiektem, ruchem, dźwiękiem i światłem artystki zachęcają uczestników do wejścia na scenę. Jej bezpieczna, artystyczna i uważnie skomponowana przestrzeń każdorazowo staje się miejscem twórczej i swobodnej eksploracji.
Spektakl powstał z wdzięczności wobec dzieci za ich wrodzoną mądrość. To właśnie one, swoim spontanicznym działaniem, wciągają dorosłych do twórczej zabawy i stają się w DOoKOŁA przewodnikami po świecie sztuki. Artystki pragną podczas trwania spektaklu obudzić swoistą jakość relacji rodzic - dziecko poprzez skomunikowanie opiekunów z ich własną, wewnętrzną, dziecięcą częścią. Instalacja stwarza dorosłym uczestnikom okazję do rozwijania własnej ekspresji, wyrażania czułości oraz pogłębiania otwartości na świat i drugiego człowieka. Taki rodzaj aktywności ma szansę przełożyć się bezpośrednio na relację z dzieckiem, którego główny przewodnik po życiu staje się bardziej uważny, czuły, responsywny, pewniejszy siebie i czujący własne potrzeby, a co za tym idzie - „mieszczący” potrzeby dziecka.
Zapraszamy do wspólnego odkrywania łagodnego, niespiesznego i wielowarstwowego świata.
Projekt jest konsekwentnym artystycznie krokiem długotrwałych poszukiwań naukowych i choreograficznych, dotyczących artystycznej pracy z dziećmi, dwóch twórczyń. Zainteresowane sztukami performatywnymi dla najmłodszych odbiorów, zgłosiły się na coaching uczący konkretnych narzędzi w tym właśnie zakresie, zorganizowany przez Art Stations Foundation w ramach Alternatywnej Akademii Tańca 2015. Gdy parę miesięcy później fundacja ogłosiła konkurs na projekt spektaklu dla dzieci od 0-6 lat, ich propozycja okazała się najlepszą spośród zgłoszeń. Realizacja ich projektu, pod artystyczną opieką Daliji Aćin Thelander – jednej z najbardziej oryginalnych twórczyń światowego teatru dla najmłodszych dzieci (autorki chociażby, dobrze znanej w Poznaniu, instalacji Baby Space), była okazją do skorzystania z jej ogromnej wiedzy. Zainspirowane tą współpracą twórczynie DOoKOŁA, w sposób artystyczny, podejmują krytyczną myśl dotyczącą koncepcji sztuk performatywnych kierowanych do najmłodszych widzów i budują wydarzenie artystyczne postrzegające taniec i choreografię w jej szerszym znaczeniu – jako jednocześnie artystyczne i społeczne doświadczenie.
Kolektyw artystyczny Holobiont powstał w 2017 roku i tworzą go dwie artystki: performerka i choreografka Aleksandra Bożek-Muszyńska oraz teatrolożka i choreografka Hanna Bylka-Kanecka.
Obszarem twórczych zainteresowań kolektywu są interdyscyplinarne projekty wielopokoleniowe. Łącząc w swoich pracach taniec eksperymentalny, sztuki wizualne i muzykę, artystki tworzą spektakle interaktywne i prowadzą warsztaty adresowane do rodzin z dziećmi. Prace kolektywu oparte są na założeniu, że każdy uczestnik spektaklu – niezależnie od wieku i doświadczenia - jest w pełni kompetentnym odbiorcą sztuk performatywnych. Skupiając się na różnorodności twórczego zaangażowania odbiorców ich prac, artystki obserwują i badają możliwości pogłębiania długotrwałych relacji poprzez sztukę.
Impulsem do nawiązania współpracy był ich udział w warsztacie dotyczącym praktyki choreograficznej w sztukach performatywnych dla widzów w wieku od 0-6 lat, prowadzonym przez Daliję Aćin Thelander w ramach Alternatywnej Akademii Tańca 2015 w Poznaniu.
Na dziecięcej scenie tańca zadebiutowały spektaklem interaktywnym „DOoKOŁA”, przeznaczonym dla rodzin z dziećmi od 1,5-3 lat (2017, Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk, Poznań). Praca była prezentowała do tej pory wielokrotnie na najważniejszych wydarzeniach i festiwalach sztuki dziecięcej w Polsce (m.in. Sztuka Szuka Malucha, Teatralna Karuzela, Festiwal Malta, czy Scena Tańca Studio).
W maju 2018 roku odbyła się premiera kolejnego projektu Kolektywu - „Księżycowo”, będącego spektaklem interaktywnym dla rodzin z dziećmi w wieku od 0,5 – 2 lat (2018, Teatr Ochoty, Warszawa). Inspiracją do powstania tej pracy był krajobraz wyspy Lanzarote i twórczość Cesara Manrique.
Spektakl “_on_line__” jest trzecią produkcją dziecięcą kolektywu Holobiont.
Aleksandra Bożek-Muszyńska - tancerka, choreografka, performerka, instruktorka tańca współczesnego, trenerka biznesu, filolożka, uczestniczka wielu warsztatów i coachingów ruchowych. Tworzy autorskie choreografie i jest aktywna na polskiej scenie tańca i performansu. Od kilku lat prowadzi także zajęcia z tańca współczesnego i improwizacji dla różnych grup wiekowych. Stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca 2015, 2016 i 2017 realizowanej przez Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk oraz Intensive Course w School For New Dance Development w Amsterdamie w 2015 roku.
Hanna Bylka-Kanecka - teatrolożka, doktorantka kierunku wiedza o teatrze UAM, laureatka stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za osiągnięcia w nauce, stypendium Erasmus oraz stypendium częściowego Alternatywnej Akademii Tańca 2016 (ASF by Grażyna Kulczyk). Pracę magisterską poświęciła badaniu statusu obecności małych dzieci w przedstawieniach kierowanych do dorosłych widzów. Oprócz uczestnictwa w licznych warsztatach, ukończyła roczny kurs choreografii eksperymentalnej „Choreografia w Centrum”, organizowany przez warszawskie Centrum w Ruchu oraz trzymiesięczny intensywny kurs performansu fizycznego SMASH#9 (2017) w Berlinie.